0
Weekly Muse

Muse van de week: Jettie Wakker

Op je 23ste een eigen kledingzaak beginnen en tegelijkertijd starten met je eigen kledinglabel. Je moet het maar kunnen. En durven. Jettie Wakker (28) deed het. En al het harde werken wordt beloond. Afgelopen jaar won ze, samen met haar collega Ilse, de award voor Best Customer Experience Award Women! Jettie is eigenaresse van de kledingzaak 512 Nijmegen en ontwerpster van het kledinglabel Wakker. We vroegen Jettie waar ze haar inspiratie vandaan haalt en wat haar plannen zijn voor de toekomst.

Waar komt jouw passie voor mode vandaan?

Ik ben er van kleins af aan mee opgegroeid. Mijn moeder is coupeuse. Dus bij ons thuis werd er altijd veel genaaid. Vanaf mijn 16e begon ik ook met het zelf maken van kleding. Ik kocht dan iets in de kledingwinkel en dan maakte ik het zelf hoe ik het wilde. Het is altijd mijn droom geweest om een eigen kledinglabel te ontwerpen. Na mijn opleiding Mode en Management kreeg ik het idee om een eigen winkel te beginnen. Dit als basis om mijn eigen label langzaamaan steeds meer uit te breiden.

Als je iets wil, dan moet je dat gewoon doen. Als je het niet doet dan blijf je je altijd maar afvragen “wat als ik het toch had gedaan?”.

Kan je iets vertellen over je eigen kledinglabel?

Mijn eigen kledinglabel Wakker is een basic lijn, die is gemaakt van hoogwaardige viscose. Elk kledingstuk is van deze stof gemaakt. Het label wordt door mijzelf ontworpen en wordt gemaakt in Nederland. Twee keer per jaar heb ik een collectie van 12 items. Alle items worden gemaakt in 3 maten. Als het op is wordt het nieuw gemaakt. Zo creëren we geen overstock of dead stock.

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Voor de 12 items, neem ik echt de tijd om leuke dingen te bedenken. Een belangrijk uitgangspunt voor mij is om een bijzonder ontwerpdetail aan een basic toe te voegen. Wat wel meer geeft aan je basic, maar wat wel zo sterk is dat je het ook heel lang kan gebruiken. Naast mijn eigen twee collecties, ontwerp ik ook nog wel eens “tussendoortjes” Zodra ik nieuwe collecties binnen krijg, dan heb ik soms nog wel eens het gevoel dat er een bepaald item ontbreekt. Dan kan ik dat zelf ontwerpen en aan de winkel toevoegen.



Wat is jouw beste advies?

Als je iets wil, dan moet je dat gewoon doen. Als je het niet doet dan blijf je je altijd maar afvragen “wat als ik het toch had gedaan?”. Maar tegelijkertijd is mijn advies ook dat je het openen van een kledingzaak of starten van een kledinglijn niet moet romantiseren. Ondernemen is ook keihard werken. Je hebt natuurlijk wel een verantwoordelijkheid; de winkel is 6 dagen open. Ikzelf heb dat er graag voor over en sta er iedere dag met plezier.

Fotografie: Carla van Lier

Wat is jouw toekomst visie?

Mijn doel voor de toekomst is om mijn eigen lijn nog meer uit te breiden. Maar hoe dat precies vorm krijgt, weet ik nog niet. Want mijn focus ligt nu echt op de winkel. We zijn al steeds bekender, maar we zijn wel nog steeds bezig om dat op te bouwen. Afgelopen jaar won ik samen met Ilse, waarmee ik het pand deel, de Best Customer Experience Award Women. Dat hadden we nooit verwacht en leek voor mij het hoogst haalbare. Maar als ik dan iets moet kiezen, zou ik die award nog wel een keer willen winnen.

Meer weten over Jettie? Bekijk haar website www.512-nijmegen.nl of volg haar op Instagram @512_nijmegen.

Op Muse Weekly lees je wekelijks verhalen over inspirerende vrouwen. Volg ons ook op Instagram of op Facebook.

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply