0
Weekly Muse

Muse of the week: Rhaida El Touny

Rhaida El Touny (24) is freelance illustrator en graphic designer. Ze maakt kleurrijke illustraties, waarin krachtige vrouwen de hoofdrol spelen. Op instagram omschrijft Rhaida zichzelf als creatieve moslima met een passie voor tekenen. En dat doet ze met succes! Ze werkt voor merken als Happinez,  The Social Brand, Babe, you got this en #workmode. In haar webshop verkoopt ze eigen ontwerpen in de vorm van gifjes en templates voor Instagram Stories en leuke stickersets. We vroegen Rhaida waar ze haar inspiratie vandaan haalt en wat haar toekomstdromen zijn. 

Rhaida, wanneer ben je begonnen met tekenen?
“Zolang ik mij kan herinneren had ik altijd kleurpotloden en een tekenblok mee. Je kon mij blij maken met een nieuw set potloden of een mooi notitieboekje (nu nog steeds eigenlijk haha). Tekenen is altijd al een hobby geweest en dit is waar echt mijn passie ligt. Het digitaal tekenen begon toen ik een oude Wacom tekentablet van iemand kreeg. Sindsdien tekende ik eigenlijk alleen maar digitaal met behulp van mijn laptop. Tijdens mijn opleiding spaarde ik mijn geld en stagevergoeding bij elkaar en kocht ik een iPad waar ik nu ook mijn illustraties in ontwerp. Ik vind het veel fijner werken op een iPad, omdat het natuurlijker aanvoelt tijdens het tekenen.” 

Je laat via je werk veel diversiteit zien, kun je hier meer over vertellen?
“Ik had een tijdje het gevoel dat er iets miste aan mijn illustraties. Ik maakte bijvoorbeeld wel mooie tekeningen, maar ik kreeg er geen gevoel bij. Na een coachingsessie van Leena van Badassmagazine kwam ik erachter dat mijn illustratie een belangrijke boodschap miste en kracht. Door met Leena in gesprek te gaan, begon ik steeds meer naar mijn eigen kern te gaan en had ik een duidelijk doel voor ogen. Ik wil mij voornamelijk focussen op de diversiteit van vrouwen, omdat ik vind dat ze nog te weinig op de voorgrond worden gezien. Ik wil ze op een krachtige en inspirerende wijze illustreren en daar een boodschap of een maatschappelijke issue aankoppelen. Nu voel ik mij veel meer verbonden met mijn eigen illustraties en met mijn doelgroep die zich in de illustraties herkent, dan wel geïnspireerd voelt.”

Welke opleiding heb je gedaan?
“Ik ben afgestudeerd van de opleiding Small Business and Retail Management aan de Haagse Hogeschool. Veel mensen verwachten eerder dat ik een grafische opleiding heb gevolgd of dat ik afgestudeerd ben van de kunstacademie. Ik ben een self taught artist en ik heb mezelf programma’s zoals Photoshop en Illustrator aangeleerd door YouTube tutorials en blogs te lezen. Wat nu vooral ontbreekt bij grafische opleidingen of bij de kunstacademie is het jezelf branden binnen de markt, je leert niet echt hoe je een marketing strategie opstelt of hoe je jouw business idee aantrekkelijk maakt voor jouw doelgroep. Door marketing te studeren en mijzelf te verdiepen in het runnen van een eigen business heb ik eigenlijk van beide aspecten iets waardevols meegekregen.”

Wat is je tofste werk tot nu toe?
“Ik ben vooral trots op mijn laatste illustraties. Ze vertellen veel meer een verhaal en stralen de kracht uit die ik al die tijd zocht. Een voorbeeld is de illustratie van het meisje met de hoofddoek waarop allerlei stereotype-vragen of opmerkingen staan die je als moslima hoort, zoals: “Spreek je Nederlands?”, “Word je onderdrukt?” of “Ben je uitgehuwelijkt?”. Middels de illustratie stelde ik via mijn Instagram Stories de vraag: “Wat heb je altijd al aan een moslima willen vragen?” Puur om het gesprek aan te gaan en vragen te beantwoorden die oprecht uit interesse werden gesteld. Ik vond het eerst best spannend, maar uiteindelijk ben ik blij dat ik het toch heb gedaan. Ik wil middels mijn illustraties werken aan een betere samenleving waarin wij elkaar beter leren kennen ondanks onze verschillen in cultuur of religie. Een ander project waar ik met trots naar terug kijk zijn de leuke gifjes die ik voor Hashtag Workmode heb ontworpen voor op Instagram Stories. Afgelopen zomer liep ik daar stage en ik blijf het leuk vinden als ik mijn ontworpen steeds weer terug zie.”

Voor wie zou je graag willen werken in de toekomst?
“Ik had altijd al voor een magazine willen werken en om eerlijk te zijn, dacht ik dat ik pas over drie of vijf jaar die mogelijkheid zou hebben, maar het is veel sneller gegaan dan verwacht! Twee dagen in de week werk ik namelijk bij Happinez als online beeldredacteur en illustrator in Amsterdam. Het lijkt mij wel heel tof als ik ook voor andere magazines mag illustreren en mijn werk ook in een gedrukte vorm terug zie. Mijn droom is om samen te werken met merken zoals Adidas, Nike, Google, Spotify, Apple en Netflix. Of hoe vet zou het zijn als ik illustraties en patronen zou mogen ontwerpen voor grote fashion ketens.”

“Mijn droom is om samen te werken met merken zoals Adidas, Nike, Google, Spotify, Apple en Netflix.”

Wie is jouw muse? Heb je een vrouw tegen wie jij op kijkt?
“Martina Martian. Zij is een illustrator en zo’n beetje de founder van de GIF templates op Instagram die in een korte tijd viral gingen. Zij was de eerste die haar eigen GIF’jes heeft ontworpen en werkt inmiddels samen met Instagram, Snapchat en Samsung. Ondanks dat ze zo gegroeid is in haar werk, blijft ze heel down to earth. Zij heeft mij heel erg geïnspireerd om ook mijn eigen GIF’jes te ontwerpen en ze is het levende bewijs dat het mogelijk is om je dromen achterna te gaan ook al zit de weg vol obstakels en tegenslagen.”

Waar zie je jezelf over 5 jaar?
“Ik zie mezelf over vijf jaar als illustrator die nog steeds met passie tekent, die met mooie brands samenwerkt en projecten opzet die jonge creatievelingen motiveert om hun talenten voor het goede in te zetten.”

Meer weten over Rhaida? Volg haar op instagram: @diddyeltouny of bekijk haar website.
Op Muse Weekly lees je wekelijks interviews met inspirerende vrouwen. Volg @museweekly op instagram.

Fotografie: Fleur Joesten Photography

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply