0
Weekly Muse

Muses of the week: Demi en Maaike

Akómi is afgeleid van de Griekse zin ‘mia akómi forá’ wat ‘nog een keer’ betekent. Kleding eindeloos hergebruiken; dat is de missie van Demi van Maanen en Maaike Minderhout. Ze reizen de hele wereld over op zoek naar vintage kledingstukken. Samen redesignen ze deze stukken tot nieuwe items. In september lanceerden zij hun collectie. Deze is te bekijken bij Hutspot Rozengracht, in Amsterdam. Meer weten over deze inspirerende dames? Lees snel verder!

Hi Demi en Maaike! Kunnen jullie ons vertellen wat het verhaal is achter Akómi?
“De filosofie van Akómi is geïnspireerd op een oude Griekse mythologie; ‘The Fates’, een verhaal over drie godinnen die een ieders levenscyclus bepalen. Tijdens onze zoektocht naar een moderne hedendaagse versie van deze oude mythologie kwamen wij op de Griekse zin: ‘Mia akómi forá’ waaruit de naam van ons kledingmerk is afgeleid. Akómi herdefinieert en verlengt de levenscyclus van bestaande kledingstukken en materialen door ze nieuw leven in te blazen, de hedendaagse versie van ‘The Fates’.”

Vanuit welke gedachte zijn jullie met Akómi gestart?
“Wij zijn Akómi begonnen vanuit het idee dat er nog zo veel mooie en kwalitatief goede producten zijn, die naadloos aansluiten bij de hedendaagse esthetiek. Er zijn loodsen vol vintage kledingstukken, dead-stock materialen en producten. Met deze wetenschap hebben wij onszelf uitgedaagd om te gaan werken vanuit dat wat er al is. Waar het huidige proces begint bij het ontwikkelen van een kledingstuk uit grondstoffen en halffabricaten begint Akómi waar ieder ander kledingmerk zou eindigen, bij een voltooid product. Vandaag de dag halen veel kledingmerken hun inspiratie uit vintage kledingstukken. Maar wat nou als dit item zélf wordt gebruikt als basis voor een nieuw product? Dit ‘Akómi proces’, ook wel ‘vice versa process’ genoemd resulteert in een product waarbij geen nieuwe grondstoffen zijn aangeboord en weinig tot geen verspilling tot stand is gekomen, essentieel in een wereld die haar eigen productie maar nauwelijks kan verwerken.”

Akomi

Waar kennen jullie elkaar van? 
“We hebben elkaar ontmoet tijdens onze studie Fashion & Branding. Vrij snel na onze eerste samenwerking ontstond het idee om ooit samen een kledingmerk op te gaan zetten. Demi was als eerste afgestudeerd en zij is vervolgens werkervaring op gaan doen in de mode industrie, ze wilde eerst eens kijken hoe het er achter de schermen aan toe gaat. In deze periode heeft ze zich verdiept in online marketing, sociale media strategieën en content creatie. Maaike had tijdens haar studie aan het AMFI een sieradenmerkje genaamd Felt Atelier, het was vanaf jongs af aan haar wens om te ondernemen, deze eerste stap als jonge onderneemster heeft haar geholpen bij het opbouwen van een netwerk en de nodige ervaring met het opzetten en ontwikkelen van een product. Nadat ze was afgestudeerd op haar eigen sieradenmerk heeft ze enkele maanden iets anders gedaan om vervolgens tot de conclusie te komen dat ondernemen toch echt het enige was waar ze de gewenste voldoening uit kon halen. Begin 2019 hebben we allebei onze toenmalige baan opgezegd om te beginnen met het verwezenlijken van Akómi om het merk zeven maanden later te lanceren.”

“De kleding is ontworpen voor de moderne muze; gefascineerd door de schoonheid van het verleden en geïnspireerd door het leven in het nu. Tijdens het ontwerpen van onze kleding denken wij aan de moderne jonge vrouw die zich absoluut bewust is van haar omgeving, en het effect dat haar levensstijl heeft op de wereld, maar nog altijd modern, fris en hedendaags voor de dag wil komen. Het een sluit het ander niet uit, Akómi is de creatieve tussenweg tussen vintage en fast-fashion.”

“We zijn allebei erg overtuigd van vintage en vooral de multi-inzetbaarheid van vintage. We kopen vintage op met een zeer kritisch oog, de items moeten van hoge kwaliteit zijn, weinig tot geen slijtage plekken of vlekken bevatten en aansluiten bij onze moderne hedendaagse stijl. Vervolgens gaan we op kantoor aan de slag om de selectie te verdelen over twee categorieën. Curated vintage items, dit zijn unieke kwalitatief goede items die goed zijn zoals ze zijn, en de redesigned vintage items, deze items worden door ons voorzien van een nieuwe fit en afwerking. Het concept achter de redesigned vintage items ontwikkelen we zelf, om het vervolgens in samenwerking met lokale ateliers hier in Amsterdam uit te voeren. In dit proces kijken we naar de fit, kleuren en materialen die op dit moment ‘in trend’ zijn. Zo vinden we bijvoorbeeld kledingstukken die qua kleur of materiaalgebruik in de mode zijn maar qua fit verouderd zijn, deze worden vervolgens geredesigned om uiteindelijk een hedendaags kledingstuk te creëren. Kenmerkend voor Akómi zijn de mannen pakken die zijn geredesigned naar vrouwen pakken. Daarnaast wordt de collectie gekenmerkt door de geredesignede blazers en bloezen; ook wel ‘chunked blazer’ en de ‘chunked blouse’.”

Akomi

Hoe is het om samen te werken aan een kledinglabel?
“Zoals eerder gezegd was het voor ons vrij snel duidelijk dat we heel graag aan de slag wilde als compagnons. Onze creatieve werkwijzen sluiten goed op elkaar aan, we hebben dezelfde werkethiek en we hebben beide geen plan B. Aan de vooravond van Akómi hebben we beide nagedacht waarom we dit samen wilde doen en hoe dit onze vriendschap zou beïnvloeden. Het antwoord hierop was simpel, voor ons beide was en is er niemand anders met wie we dit willen doen dus we geven beide het beste wat we hebben en kijken stap voor stap hoe we onszelf ontwikkelen als vrienden én als compagnons. Het feit dat we het samen doen is ontzettend belangrijk, al onze energie, geld en tijd gaat naar Akómi, voor ons beide staat dit als een paal boven water, het is fijn om iemand te hebben die hetzelfde meemaakt en al je keuzes en prioriteiten begrijpt. “

Waar zien jullie jezelf over 5 jaar? 
“Over 5 jaar hebben we Akómi doorontwikkeld naar een merk dat niet alleen werkt met vintage maar ook met deadstock producten, stoffen en materialen. We leren nu onze doelgroep en hun voorkeuren kennen om daar vervolgens op in te kunnen spelen met een zelfontworpen lijn die we zelf ontwerpen en produceren met deadstock materialen en producten als basis. Deze combinatie van restproducten is waar Akómi voor staat, dit gegeven blijft dan ook altijd overeind, de mogelijkheden omtrent deze restproducten zijn natuurlijk legio, dit gaan we de komende jaren onderzoeken en door ontwikkelen.”

Het enige wat je verkeerd kunt doen als ondernemer is niet beginnen, de rest is winst.

Akomi

Welke inspirerende vrouw zouden we volgens jullie de volgende keer moeten interviewen?
“Wij zitten in een ondernemers collectief met verschillende jonge Amsterdamse ondernemers waaronder de dames van Bits Bodywear. Zij zijn bezig met een ondergoedlijn met werkelijk waar het meest comfortabele en sexy ondergoed dat je maar kunt bedenken. Het duurt nog even voordat ze lanceren maar ik heb de samples gepast en ik kan echt niet wachten tot in mijn eerste order kan plaatsen! Stay tuned!”

Meer weten over Akómi? Volg Akómi op Instagram! of neem een kijkje op de website.

Op Muse Weekly lees je wekelijks interviews met inspirerende vrouwen. Volg @museweekly op Instagram

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply